lördag 12 december 2009

Bilder från Hopenhagen och klimatmarschen.
























































Nyss hemkommen, tänkte jag dela med mig några bilder. Jag var med på ett seminarium i DGI-byen om Organic solutions to Climate Change and Food Security, med bl.a Vandana Shiva. Hon är mycket spännande att lyssna på. Inledare var Maurice Strong, en äldre gentleman som var engagerad redan i klimatmötet i Stockholm 1972. Några bilder är från Rådhusplatsen, som nu kalldes för Hopenhagen. De kyrkliga organisationerna som organiserat Countdown to Copenhagen, hade kallat till samling vid Domkyrkan, Vår Frue kirke. Där fick vi plakat om Klimaträttvisa. Vi gick till Christiansborgs slott där vi sammanstrålade med övriga grupper. Från högtalare fick vi lyssna på olika tal i mer än timme. Det var drygt att stå.

Demonstrationen var lång, ända ut till Bella Center på Amager. När vi var framme ca kl.17, blev det allmänt kaos. Metrostationen som alla gick till för att åka tillbaka blev snabbt överfylld. Vi stod som packade sillar, och kom varken fram eller tillbaka. Så småningom gav jag upp, och efter vägvisning av en polis gick jag ett par km ytterligare, till Tornby Station, och kunde ta tåget hem till Kristianstad. Skönt. Men visst var det roligt att få vara med om ett så stort evenemang.
I morgon ska jag tala i Odalkyrkan kl.10. Det blir viss anknytning till klimatfrågorna, för mitt tema är "Hopplöst -eller..?" På eftermiddagen blir det klockringning kl.15.00, 350 slag för klimatet. Se intervjun i Kristianstadsbladet. http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091212/KRISTIANSTAD/712129900

Inga kommentarer: