söndag 7 mars 2010

Årsmötestider

Den här tiden på året duggar årsmötena tätt. Trevligt, tycker jag. Förra söndagen hade vi årsmöte med FN-föreningen på Regionmuseet i Kristianstad. Det inleddes med ett intressant föredrag av Lars Almström om Rädda jorden, Plan B 3.0. Drygt 20 personer infann sig till föredraget, men på årsmötet var det inte lika många. Vi fick en god redovisning av vad som hänt och vad som är på gång. http://www.globalen.org/
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100228/KRISTIANSTAD/703019917/1338/&/Radda-jorden---det-gar
Igår var det årsmöte i Östermalmskyrkan. Jag fick förtroendet att hålla i klubban. De flesta församlingar av den här karaktären fungerar formellt som föreningar. Det är långt ifrån alla som bryr sig om att komma på årsmöte där heller, men det är svårt att hitta en annan form som skulle fungera bättre. Här presenterades en oerhört omfattande verksamhet, och ett stort engagemang från många. I årsmötet togs bl.a. beslut om att starta en Second Handbutik i samarbete med Erikshjälpen.
På tisdag är det dags för nästa årsmöte. Ekumeniska Rådet i Kristianstad, där jag fungerar som ordförande,samlas i Skepparslövs församlingshem. Det ska också bli roligt.
Skånes FN-distrikt har årsmöte  på Furuboda nästa lördag, och då får jag fungera som värd.
Visst är det mycket formaliteter med årsmöten, men jag tror att vi ska vara rädda om den här demokratiska traditionen där alla medlemmar får komma till tals. Man har både rättigheter och skyldigheter.
Mellan varven blev det också en tur till Hässleholm igår lördag. En regional träff kring Gemensam Framtid, det planerade samgåendet mellan Baptistsamfundet, Missionskyrkan och Metodistkyrkan, samlade ett 30-tal personer. Tyvärr kunde jag inte vara kvar till slut. Jag skulle ju hinna till årsmötet! Spännade, men visst tar det på krafterna. Nu ska jag försöka få klart verksamhetsberättelsen till ekumeniska rådet.

Inga kommentarer: