måndag 2 mars 2009

Årsmötestider

Vid den här tiden på året duggar årsmötena tätt.Jag nämnde i förra veckan att vi skulle ha årsmöte i Kristianstads FN-förening. Det blev ett bra sådant, med god stämning och optimism. Man kan tycka att 17 personer är lite i en förening med över 100 medlemmar, men många nöjer sig med att följa verksamheten på avstånd. Det är bra att de vill vara med på det sättet i alla fall.
Närmast på programmet står att försöka ordna en Afrikakväll under april. Datum är inte bestämt.
I fredags hade Östermalmskyrkans Barn och Ungdom sitt årsmöte. Jag gick dit och anmälde mig som stödmedlem. Det är uppskattat även där. Jag följer ungdomarnas engagemang med intresse, även om jag inte är aktiv som ledare i någon grupp. Superfredag, Söndagsskola och Ungdomsgrupp samlar tillsammans en stor mängd barn och ungdomar varje vecka.
Kommande lördag är det dags för årsmöte i Östermalmskyrkans församling. Visst är det mycket formaliteter som måste till. Men det är också ett tillfälle för eftertanke, tacksamhet, utmaningar och förtroenden som vi ger och får. Så för mig är årsmöten inte något tråkigt och jobbigt.
Nästa vecka förbereder jag ännu ett årsmöte. Då är det Ekumeniska Rådet i Kristianstad. Där möts representanter för alla kyrkor och församlingar i Kristianstad, och det är väldigt spännande.
Varje folkrörelse har sin speciella uppgift. Men de har har också de gemensamt att de förvaltar ett demokratiskt arv. Det är viktigt för hela samhället.

Inga kommentarer: