måndag 23 november 2009

En omväxlande helg

Det är inte ofta jag behöver sjukskriva mig, och det är jag väldigt tacksam för. Men i torsdags hände det ovanliga. Även fredagen var jag tvungen att hålla mig hemma. Orkade ingenting. I lördag svar det lite bättre, men jag fick ta det lite lugnare än planerat. Jag hade tänkt gå till firandet av Barnrättskonventionen 20 år, som hölls på Barbacka. Men det blev inte så. Jag har i alla fall hört att man hade en rolig och välbesökt fest, anordnad av mina vänner Unicefrgruppen tillsammans med Rädda Barnen.
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091121/KRISTIANSTAD/711219729
I söndags hade vi 20-årsjubileum i Östermalmskyrkan. Då var jag igång desto mer. I gudstjänsten gavs en kort historik över kyrkans tillkomst. Vi fick höra sång av en svensk, en kinesisk och en eritreansk sånggrupp. Pastor Jörgen delade med sig av sina visioner för församlingen, liksom två av ungdomarna. I samband med sopplunchen intervjuade jag två av dem som var engagerade i kyrkbygget för 20 år sedan.
På eftermiddagen åkte jag till Näsby och den nya Pingstkyrkan som invigdes där. Det är egentligen Tollarps Pingstförsamling som har en del av sin verksamhet, och framför allt LP-arbetet förlagt dit. Jag gav en hälsning från Ekumeniska Rådet med önskan om att vi tillsammans skall sprida Kristi väldoft i Kristianstad.
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091122/KRISTIANSTAD/711239897
Tyvärr hann jag inte vara med till slut, utan drog snabbt tillbaka till Östermalmskyrkan. Där skulle Göran Skytte tala om sin bok På väg. Det blev även en tillbakablick på hans liv och speciellt omvändelse. Visst är det fascinerande att höra en person så dramatiskt skildra livet utan Gud och med honom. Han betonade att livet fortfarande kan vara svårt, men det är en oerhörd skillnad att veta var man kan få hjälp. Göran betonade bönens betydelse. Själv fick jag även här representera Ekumeniska Rådet som tillsammans med St Lukas var arrangör. Vi hade undrat om det skulle komma något folk. Det blev ca 280 personer. Tydligen finns det ett behov hos människor av andlighet, och när det kommer en kändis får man ju en anledning att gå och lyssna.
Så är det måndag, och jag har varit tillbaka på jobbet. Det kändes bra. Sedan var det en studiecirkel på Studiefrämjandet som jag deltar i. Mycket trevligt att träffa den lilla gruppen som alla är engagerade för miljön och i Naturskydddsföreningen. Vi ssmtalar kring Lester Browns bok Plan B 3.0, som vill visa oss vägar från Insikt till Handling.

Inga kommentarer: