tisdag 1 maj 2012

Valborg och Första maj

I söndags var jag tillsammans med några vänner från FN-föreningen och såg utställningarna Kretshopp och Present. Jag har sett båda vid tidigare tillfällen, men nu blev det lite grundligare. De är båda väl värda att se, men det är egentligen samtalet efteråt som är det viktiga. Hur tar vi till oss kunskapen om att vi måste leva på ett annat sätt? Är vi beredda att lägga om livsstilen?
Det här knyter förresten an till den predikan som pastor Lisa hade i Östermalmskyrkan i söndags. Hon talade om pengar, och risken att vi har trygghet i något så osäkert. Är det Gud eller Mamon som vi tror på och tjänar?

På måndagen fick jag också tillfälle att lyssna på Mårten Nilsson, som i Östermalmskyrkan berättade om sin uppväxt i Kongo som missionärsbarn. För mig som även kände hans föräldrar Agnie och Malte, var det extra spännande. Mårtens dotter Johanna har skrivit en bok om sin far och sina farföräldrar, Jag är Leopardpojkens dotter. Där beskrivs både ljusa och mörka sidor i missionärsfamiljens liv.

Så var det dags att fira vårens ankomst. Det blev en varm och fin kväll i Tivoliparken, med körsång, trängsel, eldkonster som jag inte såg mycket av, och ett bål ute på en flotte i Helgeå.

 Idag på första maj höll Stadsmusikkåren traditionsenligt konsert i Tivoliparken. Solen sken, och det var full sommarvärme.
 Efteråt gick vi till Naturum och njöt av glass eller kaffe, med härlig naturutsikt.

Inga kommentarer: