söndag 21 september 2008

Söndagstankar om förfäder

Igår var jag i Simrishamn och passade då på att besöka biblioteket där. Jag hittade några nyutkomna böcker av Tommy Gustafsson om Kivik- då och nu. Redan tidigare visste jag att en stor del av min farfars släkt har levt i de trakterna. Nu fick jag ytterligare intressant information. Skogsdalagården som jag så många gånger åkt förbi, ägdes faktiskt av min farfars föräldrar Ola Danielsson och Sissa Isaksdotter under åren 1842-1853. Då gjorde de konkurs men fick bo kvar som torpare, skriver Gustafsson. Deras mellanson, Bror Isak, har jag tidigare skrivit om. Han föddes just 1853. Redan 1813 hade Olas farfar krögaren Torkel Olsson köpt gården som sedan gick i arv. Kanske har jag en del okända släktingar i bygderna. Jag undrar varför far aldrig sade något. Förmodligen visste han inte mycket mer än namnen på sina närmaste förfäder. Det känns spännande att upptäcka det ena efter det andra om deras skiftande öden.

Inga kommentarer: