torsdag 17 september 2009

Kyrkoval

Jag kan inte minnas att ett val inom Svenska Kyrkan fått så stor medial uppmärksamhet som i år. Själv följer jag detta från åskådarplats eftersom jag inte är medlem och röstberättigad. Jag minns en gång för kanske 25 år och jag gick till tandläkaren. Han visste att jag var pastor baptistförsamlingen på orten. Så fort jag satt mig i stolen frågade han om jag skulle ställa upp i kyrkovalet. Kanske inte precis den fråga jag hade väntat mig. Han hade tydligen själv blivit tillfrågad av sitt parti, men var väl inte särskilt intresserad. Jag svarade att jag hade fullt upp med min egen kyrka och församling. Dessutom hade jag inte ens rösträtt. Av respekt för Svenska Kyrkan som trossamfund har jag valt att gå ur. I mitt ekumeniska engagemang samarbetar jag ofta och gärna med Svenska Kyrkan, men jag tycker att det bör ske på jämbördiga villkor.
Just nu går debattens vågor höga mellan dem som ser kyrkovalet som en politisk angelägenhet och dem som tycker att partierna ska hålla fingrarna borta. Jag vet att också många dubbelanslutna frikyrkomedlemmar ställer upp i kyrkovalet. För mig är det svårt att förstå. Om man har sin förankring och gemenskap i ett samfund, varför ska man då sitta och bestämma i ett annat?? Samtidigt vet jag att det är ett viktigt val och vill gärna be om välsignelse över dem som ska rösta och som ska väljas till dessa uppdrag.
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=179376
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090915/KRISTIANSTAD/870313707

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror det är viktigt för evangeliet i sverige att dubbelansluta röstar på kristna i valet...på Frimodig kyrka...partierna röstar ju..som inte heller är engagerade i svenska kyrkan.