fredag 22 juni 2012

FN-kongress och Midsommar

Idag firar jag en lugn midsommarafton tillsammans med min fru. Regnvädret inbjuder inte precis till utevistelse. Samtidigt har jag en del att förbereda inför lördag och söndag. Midsommardagen är det fullt program på Furuboda. Jag har lovat ta ansvar för gudstjänsten där kl.11.00. Det kommer att handla om den ljuva sommartiden, och den Guds omsorg om oss och hela naturen som gör att vi kan släppa onödiga bekymmer. Välkommen om du har möjlighet!
På söndag är det gudstjänst i Östermalmskyrkan. Även då tänker jag låta predikan inspireras av sommarens skönhet. Berättelsen om Paulus på Areopagen i Aten, Apg.17:22-31 blir utgångspunkt. Temat är Vårt ansvar för skapelsen. Några nyckelord blir: Kosmos, Kaos och Kristus. Varmt välkommen även då!

Förra helgen var jag ombud på Svenska FN-förbundets kongress i Jönköping. Det var roligt att komma dit och träffa en massa trevliga människor från FN-föreningar, distrikt, andra riksorganisationer och förbundets personal. Läs gärna mer om vad som hände här. Själv blev jag inblandad i en lite olustig debatt om förbundsordförandens arvode. Styrelsen och valberedningen ansåg att han skulle ha 100% ersättning, men jag argumenterade, med stöd från Kristianstads FN-förening,  för en nivå på max 25 %. Vi tyckte bl.a.  att det saknades utrymme i budgeten för en så pass stor extra kostnad. Tyvärr fick jag inte med mig majoriteten, men flera gav sitt stöd till mitt yrkande, och många av representanterna från Skåne reserverade sig.

Till Förbundsstyrelsen hade vi från Kristianstad nominerat Viktor Olsson från Åhus. Han jobbar f.n. som ungdomssekreterare på FN-förbundet, och fick stöd av många yngre ombud. Det är roligt att han också blev invald. Önskar honom Lycka till i uppdraget.
På kongressen avhandlade vi drygt 30 motioner med det mest skiftande innehåll. Här blandades stora världspolitiska frågor med interna organisationsfrågor. Glädjande nog fick vi igenom en motion om information och opinionsbildning kring internationell vapenhandel och svensk vapenexport. FN-förbundet hade redan planerat att uppmärksamma det globala vapenhandelsavtalet ATT, Arms Trade Treaty.

Inga kommentarer: