lördag 5 juli 2008

Kristianstadsdagarna har börjat









Igår startade årets upplaga av Kristianstadsdagarna. Hela stan lever upp under 9 dagar. Visst är det roligt att komma ut och se folkvimlet. Men det finns inte så mycket av utbudet som egentligen lockar mig. Fredag kväll gick hustrun och jag en sväng genom centrum, och jag provsmakade faktiskt vårullarna som serverades från en vagn. Det viktigaste är nog att "titta på folk" och prata med bekanta som man stöter på.

Så här skriver Bladet om Kristianstadsdagarna:

På eftermiddagen gick jag förbi Domus och hälsade då på representanterna för Norra Åsums församling, som de flesta dagarna står där och bjuder på kaffe och "intressanta samtal". Det tycker jag är ett mycket lovvärt initiativ.
Vi bor i centrum, och är alltid lite oroliga för nattsömnen när det är dags för Kristianstadsdagar. Men lyckligtvis är det inte så mycket av den nattliga musiken som tränger fram.
Idag gick vi en runda igen och käkade glass på Lilla Torg. Vi lyssnade lite på "Vi möts i musik och drama". Det är en festlig föreställning av personer med funktionshinder som varit på kurs i Önnestad. Se bilderna.
I morgon är det söndag och gudstjänstdag. Nästan så länge Kristianstadsdagarna har funnits har det också varit tradition med ekumenisk gudstjänst kl.11.00 i Tivoliparken. Så blir det även i år, såvitt det nu inte börjar regna! Då flyttar vi in i Trefaldighetskyrkan. Det hände i fjol, och det gick bra också - både för-och nackdelar.
På kvällen har jag lovat leda gudstjänsten i Östermalmskyrkan kl.18.00. En av församlingens pastorer, Ulf, predikar.

Inga kommentarer: