lördag 19 juli 2008

Min Farfar

Det har blivit populärt med släktforskning. Även jag har drabbats. Jag har sökt på alla olika linjer i min släkt, och lyckats få fram en del intressanta data.
Min farfar hette Bror Isak Olsson. Honom har jag aldrig träffat, och jag har inget foto på honom. Men jag har fascinerats av hans levnadsöde. Bror Isak var född 1853 i Södra Mellby. Jag tror det var i den södra utfarten från Kivik, där nu fruktpackeriet ligger bl.a. Mellby nr 27. Föräldrarna hette Sissa Isaksdotter och Ola Danielsson.
År 1879 gifte BI sig med Gertrud, och de fick samma år dottern Sofia. Denna kom att leva större delen av sitt liv på Bornholm. Men livet blev inte lätt för den lilla familjen. Från år 1880 finns det en uppgift om att BI var inhyseshjon. Sonen Oskar Henning föddes 1884 i Rörum, och 1886 flyttade man ut från ett torp i Delperöd. Man flyttade till Östaröd i St Olof, och år 1890 har hustrun Gertrud avlidit. BI står ensam med sina barn, men det verkar som pojken också dör vid den tiden. Farfar och Sofia flyttar då till Bornholm. Det var nog vanligt att man vi den tiden sökte arbetepå grann ön.
Kanske var det där han träffade Bengta, hon som skulle bli min farmor. Hon var från Östra Kärrstorp i Sjöbotrakten, närmare bestämt Ahlestatorp. De gifte sig och fick år 1892 sonen Otto. Han föddes i Klemensker. Så småningom återvände man till Österlen, och 1899 föddes min far Oscar Anton. Den avlidne halvbroderns namn Oskar, fick han alltså ta över. Nu bodde man i Lövestad, kanske för att ha nära till "mormor" i Ahlestatorp. Men redan år 1900 har familjen flyttat till Onslunda där man startar affär, närmare bestämt i Raskarum. Sedan dröjer det bara ett par år innan Bror Isak Olsson får sluta sina dagar. Det måste ha varit ett hårt slag för Bengta och hennes pojkar.
Några noteringar om släkten skrev far ner, och det är jag tacksam för. Men inte ens han hade något minne av sin far. Livet gick ändå vidare på något märkligt sätt.

Inga kommentarer: