fredag 4 juli 2008

Schori på Backåkra



















Igår torsdag, åkte jag till Dag Hammarskjölds Backåkra. Det är en gård som ligger mycket naurskönt på Skånes sydöstra hörn. Att det dessutom är min barndoms nejder, gör inte saken sämre.
Ystad-Österlens FN-förening m.fl. arrangerar varje sommar intressanta föreläsningar där, och detta var den första för i år. Pierre Schori talade om Dagens utmaningar mot freden och folkrätten. Det var spännande att höra om "spelet bakom gallerierna". Som svensk FN-ambassadör var han mitt i händelsernas centrum. Beklagligt att höra hur FN hela tiden spelades över av främst USA. En konsekvens av "kriget mot terrorismen" är att folkrätten luckrats upp, och det är allvarligt.

Att FN behövs som forum för samarbete i världen, strök han tydligt under. Med alla sina fel och brister, är det ändå ett nödvändigt redskap för freden. Det håller jag med om.

Schoris föredrag utgick från hans nyutkomna bok, Draksåddens år-om 11 september, Irak och världen efter Bush. De exemplar som fanns till försäljning tog snabbt slut.
Föredraget hade lockat ca 125 personer, och efteråt serverades kaffe med hembakt. Det blev en trivsam kväll med härligt väder och god stämning. Roligt att träffa folk från olika FN-föreningar i Skåne också. Från Kristianstads FN-förening åkte ordförande I-B med mig, så vi fick tillfälle att prata om ett och annat.

Inga kommentarer: