måndag 7 juli 2008

Tjernobylbarnen i Tivoliparken






















Det blev en både givande och intensiv söndag igår. Vid 10-tiden var jag på plats i Tivoliparken för att förbereda lite praktiskt inför den ekumeniska gudstjänsten kl.11. När jag kom var ljudteknikerna från Broby redan på plats och monterade högtaleriet. Ett partytält skulle resas som skydd över mixerbordet, och det är inte så alldeles enkelt att få rätt stång på rätt plats. Men det lyckades.

Tjernobyllägret bjöd på välklingande sång och musik, både på svenska och ukrainska. Dagens predikant, Liselotte från Odalkyrkan, talade om att följa Jesus och inte fastna i det trivsamma. Detta med anledning av Kristi Förklarings dag.




Eva-Lena från Vä-Skepparslöv höll samman gudstjänsten. Jag uppskattar att vi var minst 220 gudstjänstdeltagare, förutom lägret. Roligt att så många kom och ville dela gemenskapen. Vi trodde väl inte på morgonen att det skulle vara någon regnrisk, men efter 12 så började det droppa lite lätt. Lite senare var det många som hade plockat fram paraplyerna eller ställt sig under de stora träden. Läs gärna mer om den fascinerande Tjernobylverksamheten på http://www.tjernobylbarnen.se/.
På eftermiddagen var hustrun och jag bjudna till vänner i Åhus, där vi kunde sitta ute i trädgården och njuta av kaffe och våfflor.
I Östermalmskyrkan hade vi nattvardsgudstjänst på kvällen. Pastor Ulf predikade kring Uppenbarelseboken 4 och 5. Som mötesledare anknöt jag till Kristi Förklarings dag. Vid Herrens måltid fick vi påminna varandra om att liksom Kristus har överlåtit sig till oss, får vi överlåta oss åt Honom.
Allt som allt var det en intressant och givande söndag, men idag har jag mest fått vila ut.

Inga kommentarer: