torsdag 23 juli 2009

Biobränsle på gott och ont

Det är ingen lätt fråga att ta ställning till. Är etanol som bilbränsle en bra lösning, eller gör den att fler människor svälter? Förra året försökte jag ta reda på vad olika experter sade i frågan, men blev ganska förvirrad. Goda miljökämpar och ivrare för mänskliga rättigheter kom med helt motstridiga svar. Jag skrev insändare i vår lokaltidning och försökte få till ett panelsamtal kring Världslivsmedelsdagen. Flera tackade för att jag tog upp frågan, men jag förstod att det var en het potatis. Med intresse har jag läst Dagens artikel om biobränsle. http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174151
Det sägs ibland att hungern i världen beror inte på att det finns för lite mat, utan på att fattiga människor inte har råd att köpa den som finns. Vad jag förstår så är det stora delar av jorden som skulle kunna producera livsmedel, om man bara satte igång och fick resurser till det. Jag minns att man från Gröna Bilister svarade att det finns bra och dålig etanol, men bara dålig bensin! Så kan man också uttrycka det. Jag välkomnar mer kunskap och konkreta initiativ från experter och organisationer. Till dess kör jag vidare på ren skit, i min biogasbil.

1 kommentar:

Jonas Ericson sa...

Hej Bosse!

En hel del av den kunskap du letar efter finns framme. Se faktabladen om etanol och biogas som Miljöbilar i Stockholm tagit fram. De finns på miljofordon.se under fliken Miljöaspekter/frågor och svar.

Vad gäller livsmedelssitutionen sammanfattar FAO den så här i slutet av förra årets turbulens:
There is more than enough food in the world to feed everyone—at least 1.5 times current demand. In fact, over the last 20 years, food production has risen steadily at over 2.0% a year, while the rate of population growth has dropped to 1.14% a year. Population is not outstripping food supply. We’re seeing more people hungry and at greater numbers than before, says World Hunger Program’s executive director Josette Sheeran, There is food on the shelves but people are priced out of the market.

Alltså: mat finns tillräckligt, men alltför många människor är fattiga och har inte råd att köpa den. Läs mer på www.globalissues.org/article/758/global-food-crisis-2008

FAO påstår också in sin statistik att endast 48% av världens jordbruksmark används (pga brist på investeringar och att ingen vill investera så länge EU och USA dumpar priserna med subventionerat spannmål, min kommentar). Även om all denna mark inte kan användas så finns det alltså en hel del mark att odla biobränsle på.

Höjda livsmedelspriser är ett sätt att få fart på dessa investeringar och ska inte ses som något odelat ont, även om de som flyttat från olönsamma åkrar in till städernas slum tillfälligt får det värre. Med ökande efterfrågan på jordbruksprodukter kan de kanske t.o.m. flytta tillbaks. Ett annat sätt att öka inkomsterna är att odla cash-crops - t.ex. sockerrör för etanol.

Det är nog så att kunskap att agera finns, även om vi fortfarande måste pröva oss fram. Men för att agera måste vi acceptera en del förändringar - t.ex. acceptera att maten åter blir dyrare.

Det är också viktigt att vi stöder investeringar som exv. etanolproduktion i tropikerna - och försöker göra dessa så bra som möjligt (och framför allt inte stoppar dem ).