fredag 17 juli 2009

Semestertider






Förra lördagen åkte hustrun och jag iväg på några dagars semester. Vi brukar inte resa så mycket, men en tur med bilen till Stockholm m.m. brukar det bli. Den här gången tog vi kustvägen från Kristianstad. Det blev fikapaus i Brömsebro och tankning i Kalmar. Nu är det så att vi har en biogasbil, och då är det ofta lite komplicerat att hitta tankställen. Enligt min handbok skulle det finnas en i Kalmar, vid avfallsanläggningen. När vi väl hittat dit fungerade den inte. Jag fick tag på en person som kunde informera om att gasmacken flyttats! Så det var bara att åka vidare till industriområdet och försöka igen. Jodå, vi fick gas. Det brukar räcka ca 20 mil, och den här gången tror jag det räckte 25. Vi skulle till Stegeborgsgården utanför Söderköping. Sista biten åkte vi med färja. Regnet hade flödat under större delen av resan, så det var skönt att vara framme. Här hade vi hyrt ett vandrarhemsrum, och det var jättefint. Vi tog en lugn kväll. På bilden ser vi utsikten mot Stegeborgs slottsruin.





I min ungdom arbetade jag i Baptistkyrkan i Söderköping, och nu tyckte vi det kunde vara dags för ett återbesök. Kl.10 på söndagen var det gudstjänst i Vintervadskyrkan, som den heter numera. Under sommaren har man gudstjänst tillsammans med pingstförsamlingen. Det var mycket roligt att komma in och möta alla glada igenkännanden. Många kände igen mig, fastän det gått ca 35 år. Någon gång har jag varit och hälsat på, men det är väldigt länge sedan.

http://www.kyrktorget.se/vintervadskyrkan












Eftermiddagen tillbringade vi på stan, framförallt vid Göta Kanal, där det var massor med folk och en hel del båtar. Kanalen och Slussen är väl det mest karaktäristiska för den här lilla idylliska staden. Det var en solig söndag, men samtidigt öste regnet ner i omgångar.




På kvällen blev vi hembjudna till Susanna och Hasse. Vi fick en mycket trevlig stund med många gamla minnen.

Efter ytterligare en natt på Stegeborg drog vi vidare mot Stockholm. Biogasen i bilen hade nu tagit slut, så vi fick köra på bensin. Det går det också, men visst är det roligt att kunna köra på "ren skit". Vi åkte på slingriga vägar över Vikbolandet, och tog färjan över till Jönåker. I Nyköping skulle det finnas en gastank. Det var bara det att gasen var slut! Jag ringde operatören som sade att en leverans var på väg. Då tog vi fikapaus, och faktiskt när vi kom tillbaka gick det bra att tanka.
I Stockholm blev det ytterligare en färjetur över till Ekerö för att slippa köra inne i Stockholm. Det är ett bekvämt alternativ om man ska till de västra utkanterna. Svärföräldrarna bor i Skälby i Järfälla kommun, så det var där vi landdade fram på eftermiddagen. Den här dagen var det riktigt hett i bilen, skönt att vara framme!

Fortsättning följer!





1 kommentar:

Christer sa...

Hej Bosse!!Vilken trevlig blogg du har,hittade hit när jag satt och surfade runt på natten.
Själv har jag en hemsida där jag visar mina bilder på Söderköping bl.a
Ha en fortsatt trevlig sommar.
Hälsningar Christer.