måndag 6 juli 2009

Solskens- och familjeveckor och ekumenik

Idag har jag varit ledig och tagit det ganska lugnt. Annars är jag på Furuboda de flesta dagarna. Där pågår just nu en Familjevecka. Deltagarna har alla någon form av funktionsnedsättning, förutom de som är med som anhöriga, assistenter eller ledare. För mig är det en del av mitt ordinarie jobb, samtidigt som jag får vara med i en mycket god gemenskap. Nytt för mig är att köra traktor. Furuboda har skaffat ett traktortåg med vagnar som även rullstolsburna kan åka med. Varje eftermiddag kör jag några turer till bryggan där vår flotte ligger. Det är en uppskattad aktivitet att få åka ut på Helgeå, och stilla glida fram genom grönskan. Speciellt de senaste varma veckorna har det varit en härlig upplevelse. Nu när regnet kommit är det förstås inte så populärt. Det är alltid en osäkerhet med utomhusaktiviteter. I morgon är det sista dagen innan deltagarna åker hem på onsdag. Hoppas på en solig avslutning.


Igår, söndag, hade kyrkorna i Kristianstad planerat en gemensam friluftsgudstjänst i Tivoliparken. Det är ett stående inslag i Kristianstadsdagarna. Tyvärr vågade vi inte ta risken att hamna i regn, så därför blev det i Heliga Trefaldighet i stället. Det är bra det också, men inte samma känsla som att samlas ute i det fria. Tjernobylbarnen från lägret i Broby ställde upp som vanligt och framförde ett uppskattat sång- och musikprogram. Kyrkoherden Louise Nyman predikade, och hade som illustration tagit med sig både en bjälke ( eller planka) och en flisa. Jörgen Lennartsson från Östermalmskyrkan ledde gudstjänsten. Enligt uppgift blev kollekten till Tjernobyllägret 6193 kr. Mycket bra.

Inga kommentarer: