måndag 31 augusti 2009

Miljöuppdrag från Gud

I Kristianstadsbladet läste jag idag med stort intresse en insändare skriven av en trio från Claphaminstitutet. http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090831/TYCKTTANKT/966753794/1028/ASIKTER
Senare har jag sett att den även var införd i Dagen. http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=176191
Så här kommenterade jag i Bladet: Halleluja! Äntligen, skulle jag vilja utbrista. Mycket intressant att några kristna tar tag i miljöfrågorna. Själv har jag försökt i olika sammanhang, men responsen är inte alltid så stor. I princip håller man med, men vi vill gärna leva som förut. Miljön är också en andlig fråga. Förundran inför skapelsen är en bra början. Författarna talar om Vattenfall som ett dåligt exempel. Bra att man vågar vara konkret. P-H, det är väl bra om kristen tro kan ge inspiration och uthållighet i vår gemensamma kamp. Jag känner stor ödmjukhet inför dem som helhjärtat engagerar sig från andra utgångspunkter. Men för mig är Gudstron en drivkraft. Roligt om vi kunde hjälpas åt och inspirera varandra till handling.

Inga kommentarer: