söndag 17 augusti 2008

Intensiv vecka på Furuboda




Den gångna veckan var jag värd för en rekreationsvecka på Furuboda Folkhögskola med temat Trädgårdens frukter och bär. Det var inte jag som hade valt ämnet, utan blev placerad där. Men det gick bra. Tolv gäster, alla med något funktionshinder, deltog. Tillsammans med en kollega fixade jag så att de fick göra eget äppelmos och baka med hallon och blåbär. De gjorde tjusiga konstverk. (På programmet hade jag skrivit Konst-ig frukt).
En mycket intressant kväll hade vi i torsdags, med en av Furubodas assistenter, Johan. Det handlade inte om trädgård, men väl om Kambodja och det barnhem som Johan jobbat på tills nyligen. Hans bilder från den fattiga miljön, men också alla glada barn, lämnade nog ingen oberörd. Läs gärna med på http://www.sfoda.org/
I fredags återvände vi till veckans tema och besökte Äpplets hus i Kivik. Förutom att jag fick ett getingstick när vi provsmakade äppelmusten, var det ett mycket givande besök. Vi handlade en del i butiken också, innan vi åkte till Lilla Vik och käkade på golfrestaurangen. (Maten är väl det bästa med golfbanorna?) På kvällen kunde vi njuta av inköpt äppelmust till avslutningsmiddagen.
Även lördagen tillbringade jag på Furuboda, fast jag egentligen var ledig. Då åkte "mina" gäster hem till sig, nöjda och glada tror jag. Men det kom ca 1000 andra som skulle vara med på Lekens och idrottens dag. Det är framför att funktionshindrade barn och ungdomar med familjer som får uppleva en massa spännande saker. Själv var jag parkeringsvakt och hjälpte till med luftgevärsskyttet. Ganska rejält trött i benen av allt stående och gående när jag kom hem.
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080818/KRISTIANSTAD/785666610/1338
Söndagen innebar gudstjänst i Östermalmskyrkan, där vi idag fick lyssna till Gunnel. Jag bistod med tolkning till engelska för afrikanska och andra utländska besökare. Efter det har det varit skönt med lite vila och surfande på datorn.

Inga kommentarer: