lördag 23 augusti 2008

Senapskornets revolution

Jag har nyss läst en bok av Shane Claiborne som heter Den oemotståndliga revolutionen - vägar till ett alternativt liv. Det är en bok som vänder upp och ner på många begrepp och föreställningar. Den är fylld av humor, men väldigt utmanande, speciellt för den som vill kalla sig kristen. Några korta glimtar: En av hans gamla teologvänner hade sagt: "Shane, nu är jag inte kristen längre. Jag har lämnat kristendomen för att följa Jesus." Det låter tokigt, men frågan var om det finns någon nu levande människa som egentligen tar Jesu ord på allvar. På besök hos moder Teresa i Calcutta säger Shane att han äntligen träffat en riktig kristen, en man som valt att dela sitt liv med de fattiga och döende.

Själv lever Shane Claiborne i ett kollektiv i Philadelphia i USA. När USA bombade Irak befann hann sig i Bagdad för att visa solidaritet med invånarna där, och framför allt den kristna minoriteten. Han ville med risk för sitt eget liv visa att det finns en annan sorts kristendom och ett annat Amerika än det som Bush företräder.

Shane är en bibelsprängd kille som ständigt betonar att han älskar Jesus. Det är därför han helst umgås med fattiga och utsatta människor.

I början på sommaren lyssnade jag till honom på en konferens i Göteborg. Inspirerande och omtumlande. Vad menar jag med vara kristen? Är jag beredd att se alla Guds barn som en familj, som min familj? The Simple Way, som Shane och hans vänner kallar sig inte experter. De bara berättar om sina trevande försök att följa Jesus.

Det Jesus sade och gjorde en gång för 2000 år sedan upplevdes av de flesta som helt vansinnigt. Därför fick han också många fiender. Situationen är densamma idag. Om vi avslöjar falskheten, tar de fattigas och svagas parti och placerar Gud mitt i skiten, så straffar det sig. Shane tycker sig se ett uppvaknande inom den etablerade kristenheten- man kan hoppas att han har rätt.

Jesus liknade himmelriket vid ett litet senapskorn som växer upp till ett träd där himlens fåglar bygger bo. Det var bara det att senap var den tidens ogräs, säger Shane, och just dessa fåglar var hatade av alla! Senapskornets revolution, det är något att be om och överlåta sig till.
http://www.thesimpleway.org/shane/

Inga kommentarer: